fredag 12 juli 2013

Lax i foliepaket

Fredag och solen skiner från en klarblå himmel! Jag har lyckats få mig en stund i solstolen idag medan Lilly sov mitt på dagen. Det var så skönt och välbehövligt med lite sol på min numera i princip vintervita överkropp. 
Jag tänker bjuda på ett somrigt och gott recept såhär lagom till helgen som går bra att laga både på grill och i ugn. För er som hängt med länge blir detta en repris, jag har bloggat om det förra sommaren. Men det är så gott att det är värt att påminnas om. Nyckeln till allt det mumsiga är kryddsmöret som man har i foliepaketen. I paketen har man självklart det man gillar och får tag i, jag anger ett förslag på ingredienser. Jag lagar sällan efter recept med exakta mått men jag ska försöka ange någolunda rätt mängd.
Här kommer receptet som är för 4 personer!
Kryddsmör:
150g smör
1 dl hackade blandade örter.  (Jag hade basilika, persilja, timjan och gräslök)
1 liten vitlöksklyfta (pressas eller hackas mycket fint)
2 tsk äppelcidervinäger eller 1tsk vitvinsvinäger
Salt och peppar
Låt smöret stå framme en stund så blir det mer lättjobbat. Mosa ihop alla ingredienserna i en liten skål, ställ sedan kallt medan du förberder paketen.

Foliepaket:
4-6 knippmorötter
1 knippe grön sparris
1 knippe rädisor
2 knipplökar eller 1 rödlök
1 pkt salladsärtor
4-6 kokta färskpotatisar /person
4 portions laxfiléer eller ca 500 g fisk utan skinn
Börja med att förkoka potatisen och låt den svalna något. Hacka sedan upp alla grönsakerna och potatisen till lagom stora munsbitar Skiva moroten tunnt eftersom den kommer vara hårdare än de övriga ingredienserna. Dela laxen till små kuber. Fördela allt i dubbla folieark avsluta med laxen överst. Salta och peppra, gärna med citronpeppar. Klicka över en rejäl klick av kryddsmöret och lägg på en stor skiva citron på toppen. Kläm ihop paketen och lägg på grillen i ca 15 minuter till allt är klart. I ugn 225 grader ca 20 - 25 minuter.
Sås
3 dl gräddfil eller cremefraich
2 tsk Dijonsenap
1 tsk äppelcidervinäger
1 liten pressad vitlöksklyfta
Honung
Salt och peppar
Enklaste sättet att blanda sås tycker jag är att lägga alla ingredienser i en glasburk ( typ liten syltburk) och sätta på locket och skaka. Späd med lite vatten så är det bara att hälla såsen direkt i paketen från burken vid servering. Var försiktig med honungen, ett litet kläm på förpackningen av flytande honung räcker nog, smaka av.  
Ät och njut. Passa er för fluginvation om ni äter ute.  Flugor går verkligen igång på fisk. Vi fick äta inne, men det var det värt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar