tisdag 23 juli 2013

Plockmat

Jag tycker att sommaren kan vara en svår tid att hitta på mat. Eller egentligen är det jättelätt, grillat och jordgubbar, grillat och jordgubbar, går att variera i det oändliga. Men när det kommer till förrätt tycker jag det blir svårare....  Jag gillar förrätt och väljer alltid det framför efterrätt om jag är ute och äter. Men när jag själv ska laga tappar jag fantasin.
Igår hade vi gäster och jag funderade länge på vad vi skulle bjuda på till förrätt. Tillslut bestämde jag mig för plockmat.
Så här kommer lite inspiration för er, som likasom jag har dålig fantasi när det kommer till förrätt.
Leilas parmesan och rosmarinkex (ni måste bara testa, sjukt goda)
150 g smör
2-3 kvistar färsk rosmarin
4dl mjöl
1 tsk salt
1tsk bakpulver
1 krm bikarbonat
0.5 dl mjölk
100 g riven parmesan
Flingsalt och torkad rosmarin att rulla kexen i.
Blanda alla ingredienser i en matberedare eller för hand i en bunke till en fast deg. Dela upp degen i två delar och forma till en avlång rulle. Rulla i flingsalt och rosmarin (jag skippade rosmarinen här) lägg i plastfolie och låt vila en stund (15 minuter) i kylen. Ta ut och skär i 0.5 cm tunna skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugn på 200 g ca 10-15 minuter.
Röror goda till kexen
Fetacreme
150 g fetaost (1 paket fetaost)
1 dl grekisk yoghurt eller liknade
1 dl gröna urkärnade oliver
1 liten vitlöksklyfta
svartpeppar
Kör allt i mixern eller mosa ihop till en tjock kräm.  Pytsa i yoghurten eftersom till önskad konsistens.
Paprikaröra
3 röda paprikor
3 msk ajvar relish
2 dl valnötter
1 vitlöksklyfta
1 tsk socker
1 skiva dagsgammalt bröd, typ formfranska
salt och peppar
Halvera paprikorna och ta bort kärnor och innehåll.  Rosta dem i ugnen tills de svartnar på 250 grader i ca 25 minuter.  Lägg paprikorna i en plastpåse och knyt åt, låt dem svalna. Ta ut paprikorna och ta loss de svarta skinnet.  Lägg alla ingredienserna i matberedaren och kör någon minut tills nötterna är som små smulor. Späd med lite vatten om röran är tjock.
Denna röra är grym tillsammans med de salta kexen, mums!
I övrigt serverade jag melon, parmaskinka, krustader som fylldes med skagenröra och heta kräftstjärtar jag fuskat och köpt på kvantum. Jag la in ekologiska blandade oliver i olovolja, rosmarin, citronskal och skivad vitlök som också serverades till förrätten.
 Självklart serverades även en fördrink, hallonmojito med mynta från kryddkrukan.
Finaste familjen på besök, äntligen fick vi till en date! Inte lätt när männen arbetar som de gör och sjuka barn kommer emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar