tisdag 4 september 2012

Kyckling och röd pesto

En sväng på gymmet fick det bli idag, spanade in lunchpumpen efter mitt eget träningspass och Anneli körde några nya låtar från Bodypump 83, det såg verkligen ut som ett bra program. Jag längtar tills jag får sätta tänderna i den nya releasen!


Jag laddar upp inför kvällsjobb med en ny tröja från H&M dagen till ära. Jag tänkte också bjuda på ett bra vardagsrecept med kyckling som jag har med mig i matlådan idag.


Pasta med röd pesto och kyckling är en rätt du svänger ihop på lika lång tid som det tar att koka pasta.

Dela två kycklingfiléer i mindre munsstora bitar, hacka en lök (jag hade röd), en röd paprika och färska champinjoner. Stek kyckling, lök och svamp tillsammans tills kycklingen är genomstekt. Tillsätt matlagningsgrädde och även lite creme fraiche om du vill ha en lite tjockare sås. Tillsätt en skvätt fond (kyckling eller brynt scharlottenlöksfond) och 1-2 msk röd pesto. Låt allt koka ihop och tillsätt paprika mot slutet (tidigare om du vill ha den mjuk), smaka av med salt och peppar. Servera tillsammans med pasta (jag hade penne) och avsluta med att riva över lite (eller mycket) parmesan. Enkelt och gott!

Tyvärr har jag ingen bra bild på rätten annat än kylskåpskalla rester i matlåda, men jag lovar att detta blev bra!

Ps. Jag vill tipsa om fonden från bong med smak av brynt scharlottenlök, mustig och god passar mycket bra i grytor och till kyckling och till grönsaker. (Det var även den som räddade kantarellsoppan förra veckan).

Nu off to work

1 kommentar: