måndag 22 april 2013

Det här med fisk igen

Inser när jag tänker efter att jag nu är på väg att lägga ut mitt fjärde recept med lax. Jag som har påstått att jag inte gillar lax måste nog börja tänka om nu. Mitt mål att försöka äta fisk eller skaldjur en gång i veckan går faktiskt ganska bra. Denna vecka intogs fisken i form av en laxsoppa.

2-3 portioner
1/2 zucchini
1/2 gul paprika
1 dm purjolök
1 liten vitlöksklyfta
3 dl krossade tomater
5-6 dl vatten
1/2 fiskbuljong
1-2 msk hummerfond
salt
peppar
oregano
(sambal oelek om lite sting önskas)
1/2 paket saffran
1,5 dl grädde
suger snaps
2 bitar portionslax

Jag fräste purjo och vitlök i olja en stund, sedan tillsatte jag zucchini och paprika och lät allt fräsa en liten stund till. I med krossade tomater, buljong-fond, vatten och kryddor och koka i 10 minuter. Slå på lite grädde (valfri fetthalt)och lägg i strimlade suger snaps, låt koka upp och lägg sedan i laxbitarna skurna till kuber. Låt soppan sjuda 5 minuter tills laxen är klar. Vi försöker hålla nere på kolhydraterna och därför valde jag att servera soppan med en klick saffransaioli och skippade det annars obligatorsika brödet.
Soppan hade varit helt perfekt om det inte hade varit för att jag hittade en skalbagge i min sopptallrik... Jaja jag får tänka att jag inte åt upp den i och med att jag hittade den innan jag började äta. Vad kom den från tro, torkade kryddorna kanske? Tur man inte är så kräsmagad!
Kvällen avslutades med lyxigt kvällsfika, färska jordgubbar med en klick turkisk yoghurt.(Mina bästa mjukisar är i tvätten, därav har jag mina ytterst rosa och snygga pyjamasbyxor) Underbart gott med jordgubbar, jag bara måste sätta några jordgubbsplantor till sommaren så jag kan skörda egna framöver. Så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar