tisdag 9 april 2013

Middagstips

Hej på er!
Tänkte jag skulle bjussa på ett gott grundrecept till köttfärsbiffar. Det är bra mat som kan varieras i oändlighet, vi äter det ofta här hemma.
500 g nötfärs
1 dl grädde/matlagningsgrädde
4 msk ströbröd
1/2 - 1 st riven gul lök
1 ägg
1 tsk salt
1 nypa socker
( 1,5 msk kalvfond, 1 tsk fransk senap)
Blanda lök, grädde och ströbröd och låt svälla en liten stund. Blanda sedan i övriga ingredienser och forma smeten till biffar.
Jag brukar ofta fylla mina biffar till exempel en bit god cambozola, fetaost eller som jag gjorde igår philadelphia som jag blandade med basilika och soltorkade tomater. Gör jag biffar utan fyllning smaksätter jag färsen med 1,5 msk kalvfond och 1 tsk fransk senap. Sås gör jag enkelt genom att slå på grädde, smula över köttbuljong och hälla i en skvätt soja. Biffarna får sedan koka klart i såsen

Testa nästa gång du har köttfärs i frysen du inte vet vad du skall göra av!

Biffarna var gårdagens middag. Idag vankas min lax som jag har gett er recept på tidigare serverat tillsammans med stekt broccoli och blomkål. Det ni ser i bakgrunden av dagens middag är hemmagjorda energikakor (typ träningsbars). Jag får återkomma med recept när jag provsmakat och bestämt mig för om de är goda!
Självklart kommer också en bild på Lilly!
Ha det gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar