onsdag 19 juni 2013

Midsommarmat

Hej!
Jag har precis landat i soffan efter lite matförberedelser inför midsommar. Vi ska som förra året (bortsett från de timmarna mellan 17-04 som jag spenderade på jobbet) fira midsommar i Pengsjö hos vår kompis pappa och sambo i deras stuga. Det blir en heldag med sillunch, lekar, grillmiddag och övernattning. Vi håller tummarna för fint väder och ett nattsovande barn! Jag har gjort en sillröra som vi ska ta med till lunchen. Värdinnan är mjölkproteinallergiker så jag ville ta med något som även hon kan äta. Därför har jag rört ihop en husfrusill från midsommarnummret från allt om mat.
Röran ville ha två dygn i kylen för att gotta ihop sig så därför passade jag på att slänga ihop den nu idag.
 
Imorgon blir det fler förberedelser. Jag tänkte göra lite tunnbrödsrullar av rökt lax med en röra av citronpeppar, gräslök och gräddfil. Jag ska också göra en gubbröra eller sillröra av lite matigare sort med matjes, potatis, ägg, majonnäs, gräddfil, kaviar och lök och lite annat smått och gott. Jag tror den kommer passa utmärkt som nattvickning eller till sillunchen för den delen med.
Sambon bidrar med inlagd picklad rödlök och en jack daniels glaze som bara är så otroligt god. Funkar alldeles utmärkt som grillsås (och mjölkfri dessutom). Receptet finns här. Testa!
Gud vad hungrig jag blir nu känner jag. Bäst att rota reda på något ätbart till lunch innan barnet som har sovit så gott hela förmiddagen vaknar.
 
Vi syns en annan dag!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar