onsdag 6 februari 2013

Sjukstuga och laxinspiration

Hej på er!
Här hemma har vi haft sjukstuga i några dagar, eller inte vi utan sambon. Först halsont och sedan magsjuka(!). Jag och Lilly har klarat oss än så länge, men man blir liksom ofrivilligt drabbad med magsjuka i huset. Vet ni, jag tycker nästan det är värre att gå omkring och vänta på att man kanske blir sjuk än att faktiskt vara sjuk. Så det blev inställd fika-date idag och inställd vive igår för mig, blä så tråkigt!
Jaja, nog som sjukdomar och elände. Förhoppningsvis har vi en fortsatt sjukdomsfri vecka med föräldrautbildning imorgon och fredagspump innan helgen är här.
Jag tänkte inspirera er till att laga mer fisk. Här hemma är vi usla på att äta fisk. Jag kan inte laga fisk och när jag väl gör det så tycker jag sällan att det blir bra. Det blir liksom en ond cirkel. Men idag gjorde jag så god lax att jag kan tänka mig att äta lax flera gånger i veckan om det får smaka på detta sätt.
Jag blandade olja, vitlök, hackad chili, skalet och saften av en halv lime, salt och peppar till en marinad. Jag la laxen i en ugnsform och hällde över marinaden och lät den dra en stund i kylen innan jag ugnsbakade den på 175 grader i 15 minuter. Jag blandade en kall sås av creme fraiche, vitlök, skalet och saften av en halv lime, sambal oelek, sweetchilisås, salt och peppar. Till laxen serverade jag fullkornsbulgur och en sallad med babyspenat, tomater och avocado med lite italensk salladskrydda på. Oj så gott! Så annorlunda mot det (för oss) klassiska tillbehören pressad potatis och romsås Testa detta nästa gång du skall göra lax.
Håll nu tummarna för att vi slipper bli sjuka. På återseende snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar