fredag 7 december 2012

Fredagsmys

God fredagskväll!
På spåret är redan avklarat och slösurfandet har tagit vid här hemma i soffan. Jag tänker ägna detta inlägg åt att tipsa om dagens middag som vart så god. Receptet är inspirerat från våra fina vänner Petter och Emma och vad de bjöd på när vi var på middag där tidigare i höst. Potatisrulle med chevré, pepparrullad oxfilé, balsamicostekta morötter och balsamicosås.



Potatisrulle med chevré

800-1000g potatis
1 vitlöksklyfta
persilja
salt och peppar
150g chevré
smördegsrulle
1 ägg
Skala och råriv potatisen, krama bort överflödig stärkelse och pressa sedan över en vitlöksklyfta. Blanda i 1/2 kruka hackad persilja och stek sedan potatisen i smör i ca 5 minuter (den får inte bli genomstekt), salta och peppra. Lägg potatisen på smördegen och smula sedan över osten. Rulla ihop till en rulle och pensla med ägg. Grädda i ugn i ca 15 minuter i 200 grader.

Balsamicomorötter

500g morötter
smör
1-2 msk balsamvinäger
flingsalt
peppar
1/2 dl (färsk) persilja
Skala morötterna och skär dem i stavar. Stek morötterna i en rejäl klick smör, kanske 50g? (riktigt smör) tills de börjar mjukna. Slå på en skvätt balsamvinäger, salta och peppra och låt sedan steka någon minut till. Avsluta med att strö över persilja.

Oxfilén rullade jag i mortlad peppar och stekte. Jag hade grön-, vit- rosé- och svartpeppar.

Balsamicosåsen gjorde jag enligt detta recept och den vart supergod!
Gillar ni chevré så tycker jag absolut ni skall testa detta recept. Jag är så nöjd, smakerna passade så bra ihop och rätten blev väldigt välkomponerad. En 10 poängare sa sambon om denna rätt.
Å dagens Lilly så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar