tisdag 11 december 2012

Kyla och lite tankar kring genus

Oj vad det är kallt idag.Minus 20 grader visar termometern på här på Västerslätt och jag känner inget större sug efter att gå ut alls. Jag hade planerat att åka ner på stan och köpa lite julklappar, men det står jag över. Mest för att det blir så stora kontraster mellan varmt och kallt för Lilly som måste bökas på massor med kläder som man sedan måste försöka lätta på när man går in i butiker.Samma blir det för mig som efter två omgångar mjölkstockning inte vågar ta några risker när det gäller att klä sig. Jag vågar inte ens öppna dörren ut utan att ha dunjackan på mig.
Det är även kallt inne idag och drar från fönsterna. Jag tror det börjar bli dags att uppdatera Lillys garderob lite. De tjocktröjor hon har är stickade ulltröjor som kanske passar bättre för att sova i vagn och ha under overall än att mysa på inne i. Men hon klagar inte utan somnade gott i farmors hemstickade tjocktröja, varm och go.
Lilly har fått sig ett par hörselskydd inför kommande ljudliga aktiviteter. Tänker att det är bra att ha om hon skall åka skoter i vinter eller på nyår kanske då det smälls raketer. Jag hoppas också kunna ta med henne och träna framöver och då passar de bra mot den höga musiken på gymmet. Hon är så fin så hjärtat smälter lite i sina rosa kåpor.

På tal om rosa... Visst, Lilly har mycket rosa och lila kläder. Jag är fullt medveten om det och försöker tänka på att inte bara köpa kläder som är typsikt "flickiga" (nu kan självklart pojkar ha rosa och lila, men jag hoppas ni förstår vad jag menar). Men ta en titt bland bäbiskläderna på vilken butik som helst så förstår ni att det inte är så lätt. Jag surfade runt på Lindex hemsida och letade en kofta åt Lilly. Jag hittade två fina, på den ena stod det "stickad cardigan med tuffa armbågslappar"  på den andra "söt cardigan med liten ficka". Undra vilken som är riktad till vilket kön?... Inget genustänk där inte! Tråkigt att flickor ska vara "söta" och pojkar "tuffa" ända från födseln. Missförstå mig inte Lilly kommer ha klänning och andra typiskt "tjejiga" kläder. Men jag tycker det kan vara värt en tanke vilka signaler vi sänder beroende på vilka val vi gör (inte bara gällande kläder, utan även t.ex.val av leksaker påverkar). Så nu i juletider kan det kanske vara värt att tänka efter lite när vi köper klappar till våra "söta flickor" och "tuffa pojkar". Det kommer jag göra i alla fall!

Jag vet att "genus" av många anses vara besvärligt och vissa vänder taggarna ut så fort man hör ordet. Men Jag tycker det är viktigt och är gärna besvärlig i vissas ögon om jag tror det kommer göra skillnad för mitt barn.

2 kommentarer:

  1. Helt klart värt en tanke kring genus, det är ju helt sinnes hur det ser ut i butikerna nu!

    SvaraRadera
  2. Känner att jag som kulturanalytiker måste säga någonting här. Det är som du säger sjukt vanligt att människor vänder taggarna utåt direkt de hör genus, och speciellt när det handlar om barn. Hur fostrar man och vilka signaler skickar man vidare till barnen? Det finns så sjukt många influenser i samhället, det är verkligen inte bara kläder heller.
    Min tanke när det kommer till just genus är att det är så sjukt viktigt bara.. Det första man frågar är liksom "Vad blev det?", det viktigaste är liksom om det är en flicka eller en pojke, inte om födseln gick bra, om barnet mår bra eller liknande. Barnet är en individ som garanterat kommer influeras från både det ena och det andra, jag tror inte att det finns en perfekt "uppfostrans-plan", det tar tid innan man lär känna sitt barn och man har ingen aning om vad barnet själv vill.
    Jag tycker du gör helt rätt i att mixa, självklart ska Lilly få bära klänning, på samma sätt som hon får bära de "tuffa" kläderna. Jag är säker på att ni kommer uppfostra Lilly på bästa sätt =)

    SvaraRadera