måndag 4 mars 2013

Middagsbestyr och brödfunderingar

Hej på er!
Hoppas helgen har varit bra och att ni har fått en bra start på veckan. Jag och min kära dotter startade morgonen lugnt. Vi låg och drog oss i sängen till en bra bit efter nio, så skönt efter en natt med många tuttistoppningar.
 
Vi har varit iväg och handlat på förmiddagen så nu sitter jag och knåpar på vilken maträtt jag skall laga till middag. Jag försöker alltid göra middagsplanering på söndagar och handla inför veckan. Varje vecka försöker jag prova ett nytt recept för att öka middagsvariationen här hemma. Förra veckan testade vi en variant av enchiladas som fanns som recept i locket på philadelphia- sweetchili förpackningen, mycket gott! Denna vecka har jag två nya recept som skall provas. Kotletter á la långkok och fyllda pastarullar. Jag får återkomma med recept om det blir gott.
Varje vecka brukar jag också baka egen filmjölkslimpa, enkelt, smidigt, nyttigt och gott. Men i ärlighetens namn börjar jag tröttna på det brödet nu. Jag vill försöka mig på att baka surdegsbröd, jag har startat en grund men det vill sig inte riktigt. Jag är inne på tredje försöket men grunden förblir obubblig och ojäst. Jag får nog hitta på något annat bröd just denna vecka, morotslimpa kanske?
Jag får återkomma med resultatet av mina projekt senare.

2 kommentarer:

  1. Hej! Härligt med hembakt bröd :) Tänkte bara tipsa om att det finns färdig "surdeg" på affärn bredvid jästen! Har inte testat och vet inget om det men kanske kan va nåt! Ha det gott kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har testat det men tyckte inte det funkade så jättebra. Det blev grahamsbullar här istället =)

      Radera