torsdag 8 november 2012

Meze

Jag måste få skryta lite över gårdagens middag, den blev verkligen lyckad!
Jag har länge varit sugen på att testa och laga meze, liknande den mat vi brukar äta när vi är på Beirut café i Stockholm. Meze är massa smårätter, lite likt spanskans tapas.
Jag köpte för ett tag sedan en kokbok som heter soppor, bröd och röror där jag hittade recept på tre röror som är typiska för meze som jag hade tänkt laga till tomatsoppan jag målade köket med tidigare i veckan. Hummus, baba ganoush och en rostad paprikaröra.
Jag hade handlat alla ingredienser så jag bestämde mig för att göra dem till middag, istället för till soppkvällen som jag tänkt från början. Jag gjorde även fetasostfyllda filodegsknytten som kallas börek, tabouleh och sambon gjorde kyckling i turkiskyoughurt. Till det stekte jag även lite halloumi, falafel och värmde några pitabröd eftersom vi fick spontant middagsbesök och behövde utöka mängden mat lite.
Rörorna gjorde jag kvällen innan och på dagen eftersom jag bara hade lite soppa att äta till lunch och behövde något matigt till. Det blev en väldigt god lunch kan jag lova!
Här är allt uppdukat på bordet, det blev en riktig festmiddag. Lyx för en vanlig onsdag, men vardagslyx är aldrig fel.
Jag måste bara dela med mig av receptet till den rostade paprikaröran, den var så god att jag överväger att göra en ny laddning nu på en gång.

Till 2-3 dl
2-3 röda paprikor
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl stark ajvar relish
2 dl valnötter
1 skiva formfranska eller annat bröd
1/2 msk socker
salt och peppar
ev liten skvätt vatten
(om du gillar lite styrka, krydda även med chiliflakes eller färsk hackad chili)

Dela paprikorna på hälften och kärna ur dem. Rosta dem sedan på 250 grader i ca 30 minuter tills de blir svarta. Lägg dem sedan i en påse och knyt åt, låt dem svalna. Dra bort och släng skalet/skinnet och lägg paprikorna i en matberedare med de övriga ingredienserna och mixa till en kräm, späd med vatten om det behövs. Jag kan tänka mig röran till vad som helst, på kex, crostini, som röra till grillat. Ät och njut!

Jag bjuder på en bild på vårt charmtroll.


Nu ska jag ta tag i dagens sysslor, storstädning på schemat. skjut mig så tråkigt.  Jag ska försöka hinna ut en sväng i det vackra vädret också, får se hur det går.
Kram på er!

2 kommentarer:

  1. vardagslyx är det bästa! :) den röran ska jag prova!
    Ja hon är helt underbar!

    SvaraRadera
  2. Vilken lyx, låter ju som ngt man kan bjuda...säg en vegetarian på också.... Hehe ;)

    SvaraRadera