tisdag 27 november 2012

Soppmiddag

Ikväll var det som jag berättade i ett tidigare inlägg vår tur att bjuda på soppmiddag.
På kvällens meny stod tomatsoppa som serverades tillsammans med krutonger,surdegsbröd och två olika röror och hemgjorda parmesankex.
 Tomatsoppan blev god och denna gång hamnade den inte på väggarna!
Jag har länge sneglat på ett recept på parmesankex och jag kunde inte motstå att testa göra dem till soppan.
Jag hade gjort röran på rostad paprika som jag lämnat recept på tidigare här i bloggen. Den röran tillsammans med parmesankexen var ingen dum kombination kan jag lova. Jag smaksatte också en burk färskost med soltorkad tomat och basilika, smakade smaskens tillsammans med både kexen och surdegsbrödet som jag köpt på Nisses konditori i sagagallerian.

Tomatsoppan gjorde jag enligt följande

4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 chilifrukt
3 burkar hela skalade tomater
2 msk tomatupuré
8 dl grönsak/hönsbuljong (ca 1 tärning av varje)
15 torkade aprikoser
1 dl creme fraiche + extra till garnering
salt, peppar, timjan. chiliflakes och paprikapulver

Hacka och fräs lök, vitlök och chili en stund i smör. Tillsätt sedan tomater, tomatpuré, buljong och hackade aprikoser och låt puttra i ca 15 minuter. Mixa soppan slät med stavmixer och rör sedan ner 1 dl creme fraiche. Krydda sedan efter eget tycke. Enligt orginalreceptet skall det endast vara salt och peppar. Jag gillar timjan i tomatsoppa och jag vill även ha lite sting, därför kryddade jag min soppa med timjan, chiliflakes (sambal oelek funkar också bra) och paprikapulver.
Servera soppan med en klick creme fraiche.

Alla recept från kvällens middag kommer från kokboken soppor, bröd & röror. Men Leila har ett recept på parmesankex som är nästan identiskt med det jag gjorde, så jag länkar till det här så slipper jag skriva ner det =)
Här kommer den obligatoriska bilden på Lilly, här är hon djupt koncentrerad på sitt mjukisfår.

2 kommentarer:

  1. Ja de kexen är ju oemotståndliga :) Allt såg otroligt gott ut.
    Hoppas du och sötaste Lilly får en bra dag. Kram

    SvaraRadera
  2. Va gott allting ser ut! Förutom Lilly då ;) Men hon är ju bara för söt!!!

    SvaraRadera