fredag 10 maj 2013

Kaka till kaffet?

Svaret på frågan är alltid JA, än fast det borde vara nej. Jag gillar kakor och fika och har en sån där "kakmage" som vi kallar det i vår familj. Hur mätt jag än är på mat finns alltid plats för lite fika på maten. Inspirerad av underbaraclaras blogg rörde jag därför ihop en lite nyttigare variant på godbit till kaffet i går kväll.
Jag använde ett recept på kung markattas hemsida som grund och slängde ihop lite av varje av det jag hade hemma (vilket är en hel del eftersom jag köpte på mig lite rawfood grejer på Nolia i somras). Jag använde matberedaren och slängde ner ca 120g torkad frukt (aprikos, fikon och dadlar), 3 msk kaffe, 2 rejäla skedar jordnötssmör, någon matsked kokosnötsfett och några 3-4 msk kokosnötsmjöl, 2 msk raw kakao och 1/2 dl fiberhavregryn. Jag körde matberedaren och spädde med vatten tills jag fick ihop en kladdig smet som gick att rulla till bollar, som sedan rullades i kokosflingor.
Jag fick lov att värma på en kopp kaffe än fast klockan var 21,30 bara för att testa dem. Jättegoda, verkligen jättegoda, så nu kan jag med bättre samvete ta mig en energiboll till kaffet. De innehåller en hel del energi, men inget tillsatt socker, bara sötning från den torkade frukten. Nöjd tjej ser fram mot nästa kopp kaffe =)
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar