onsdag 29 maj 2013

Middagstips

Det är knappt så man vågar tro det är sant. Vilket underbart väder vi har! Här sitter jag i majkvällen ute på altanen i shorts, klockan är nio och det är över 20 grader ute!
Det är inte så jobbigt att vara föräldraledig nu kan jag lova. Hade inte velat sitta inne på ett kontor i denna värme. 
Jag och Lilly har hängt på altanen i skuggan idag och haft det mysigt. 
Nu var det ett tag sedan jag tipsade om mat så här kommer ett middagstips. När det är så här varmt är det nästan alltid sallad i någon form som gäller här hemma. Här om dagen gjorde jag denna bulgursallad med granatäpple och fetaost. Denna sallad blev jag bjuden på första gången hemma hos min kompis Linn och efter det har jag gjort den många gånger. Den passar året runt och är lätt att variera tillbehör till. Vi åt den tillsammans med en kryddig korv med hög kötthalt igår. Idag till lunch stekte jag på några skivor halloumi och åt hummus till. Mums!
Du behöver till ca 4 portioner:
2-3 portioner bulgur (jag använder alltid en fullkornsvariant och kokar den i grönsaksbuljong)
1 paket fetaost
1 liten rödlök
1 burk körsbärstomater
1/2 dl hackad grönkål (finns i frysdisken)
persilja efter egen smak (kan uteslutas)
1/2-1 granatäpple (spola upp en bukne med vatten och pilla ut kärnorna under vattnet så slipper köket bli nedstänkt).

Koka bulguren och låt svalna av, tärna fetaost och halvera körsbärstomaterna. Hacka rödlök eller skär till tunna mindre skivor (det är inte gott med för stora lökbitar. Blanda ihop alla ingredienser i en skål, häll ev över en skvätt olivolja över salladen om bulguren verkar torr. Servera salladen ljummen eller kall tillsammans ditt godaste tillbehör och eventuellt en kall sås. Enklaste såsen gör du av en burk creme fraiche, ett hackat äpple och massor med grillkrydda. Låter kanske konstigt, men testa, det passar förvånansvärt bra med denna rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar