fredag 31 maj 2013

Banankaka

Ni som känner mig kommer tro att jag fått solsting när jag berättar att jag var uppe före sex i morse och bakade. Nu var det så klart inte mitt val att stiga upp så tidigt, utan min kära dotter som tyckte sig ha sovit klart då.
Sen att hon egentligen inte är pigg och behöver sova mer är en annan sak. Men sömnen tog vi igen nu på förmiddagen med en två timmars förmiddagslur både för mamman och Lilly. Nu åter till bakningen...
Har du också bananer hemma som hinner bli övermogna? Jag formligen hatar bruna bananer, värsta sortens tortyr är det att behöva äta en söt kletig brun banan. Därför slutar det allt som oftast med att de slängs när de har nått detta stadie, men inte idag! Nä idag bakade jag en banankaka av ett recept från min favvomatblogg matplatsen och oj så god! Kommer behövas dubbla springrundor de närmaste dagarna med tanke på hur mycket banankaka jag kommer äta ;-)
Du behöver:
75g smör
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
2 mogna bananer
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
100 g hackad mörk choklad

Smält smör, låt svalna och rör ihop det med socker, vaniljsocker och mjölk i en bunke. Dela på äggen och mosa ihop två bananer med äggulorna som du sedan blandar ner i sockerblandningen. Det räcker att blanda runt, du behöver inte vispa.

Blanda mjöl med bikarbonat, salt  och hackad choklad (jag tog både vit och mörk eftersom det var det som fanns hemma) och rör ner det med de övriga ingredienserna.

Vispa upp äggvitorna till ett vitt skum och vänd ner dem i smeten lite försiktigt. Häll upp smeten i en bröad sockerkaksform
 Grädda i ugnen på 175 grader i ca 35-40 minuter.
Denna måste ni bara testa, varning för frosseri till kvällens final av let's dance!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar