torsdag 19 juli 2012

Lax i foliepaket

Godkväll!

Vilket regn det blev, tack för det vädergudarna! Nu lyser solen igen och det ser ut att bli en riktigt fin kväll här i stan. Jag tänkte bjuda er på lite matinspiration i form av lax och primörer i foliepaket som vi åt till middag idag.


Jag var på Ica maxi och handlade idag och köpte färsk lax från fiskdisken. Jag bad att charkkillen skulle ta bort skinnet åt mig eftersom jag rent ut sagt är värdelös på att hantera fisk. Sedan köpte jag lite olika primörer som fanns till specialpris på grönsaksavdelningen, knipplök, rädisor, färskpotatis och knippmorötter.



Receptet jag använder som bas för denna rätt kommer från en grillapp jag har installerad på mobilen och innehåller bland annat ett gott kryddsmör. För att göra smöret plockade jag in persilja, timjan och basilika från min kryddkruka och hackade det tillsammans med en vitlöksklyfta. Det mosade jag sedan ihop med rumsvarmt smör och en skvätt äppelcidervinäger, salt och svartpeppar.


Jag kokade färskpotatisen färdig och delade den sedan potatisen och de övriga rotfrukterna/grönsakerna i mindre bitar.


Jag lade sedan alla grönsaker på dubbla folieark tillsammans med lax, citronpeppar, citron och kryddsmöret.


Sedan fick paketen stå på grillen (med stängt lock)  i ca 15 minuter medan jag skakade ihop en dressing av cremefraiche, fransk senap, vitlök, vinäger, honung, salt och peppar.

Såhär blev de färdiga paketen och jag kan lova att det blev gott! Så smarrigt att jag skulle kunna äta detta resten av veckan. Testa!

Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar