lördag 21 juli 2012

Quesadillas

Har ni ofta över tortillas när ni käkat tacos som ni inte vet vad ni skall göra av? Vi brukar slänga in dem i frysen och så ligger de där i evigheter innan de slängs bort... Jag vill därför tipsa om ett enkelt och gott recept på quesadillas som min sambo brukar göra som man slänger ihop på nolltid.


Bre ut sweet chilisås på ett bröd och lägg över några skivor salami eller lufttorkad skinka. Bryt mozzarella i tunna mindre bitar och lägg några i botten och några på toppen av salamin. Jag använder ica basic mozzarella, både billig och enligt mig en av de bästa sorterna. Peppra lite, och om ni har hemma nu under sommaren strö på färsk basilika. Lägg sedan på ett till bröd som lock och stek i en stekpanna på medelhög värme på båda sidor tills  osten smält och bröden sitter ihop.


Skär upp quesadillasen i tårtbitar och servera som lättare lunch eller som drinktilltugg. Det går självklart bra att använda vilken ost som helst, några skivor herrgårdsost blir också gott!


Jag rörde ihop lite matyoghurt och sweet chilisås som jag serverade till. Gott och enkelt!

2 kommentarer:

  1. Åh det ser jättegott ut! Tack för dessa underbara mattips. Precis vad jag behöver nu, min inspiration tryter mest jämt...

    SvaraRadera
  2. ooh det där ska jag testa och bara byta ut skinkan! Tror jag kommer att älska det :D

    SvaraRadera