måndag 23 juli 2012

Salamipasta

Jag älskar salami och jag älskar pasta, därför är dagens middag en riktig favorit hos mig. Jag inspireras av vapianos goda pasta, den restaurangen får nästan alltid ett besök när vi besöker huvudstaden.



Medan jag kokar upp en stor kastull pastavatten så hackar jag schalottenlök, vitlök och chili. Sedan skär jag tunt skivad salami i mindre bitar, denna gång hade jag delizies choritzo hemma.


Jag hackar även upp tomater i mindre bitar och ett paket mozzarella. Vanligtvis brukar jag ha icas mozzarella med basilikasmak, men jag tror den utgått så jag hackar upp egen färsk basilika istället, och det blir minst lika gott. Sedan steker jag lök, chili och salami i en stor skvätt olivolja, jag väntar med vitlöken tills det övriga har fått färg eftersom vitlöken lätt bränns och då smakar illa. När det ser genomstekt ut så tillsätter jag vitt matlagningsvin och tomater och sänker plattan till medelvärme. Det får sedan koka ihop i några minuter så att tomaterna börjar bli mosiga och släpper sin vätska. Jag drar några (många) varv med svartpepparkvarnen och river över parmesan innan jag häller i den färdigkokta (al dente) pastan i stekpannan.



Slutligen så stänger jag av plattan och rör ner mozzarella och basilika och strör över flingsalt och rör runt allt så all spagetti får suga upp det goda som samlats i botten av stekpannan. Om det ser torrt ut så tillsätt lite olivolja eller en liten skvätt av pastavattnet.




Jag brukar servera detta i djuptallrikar och toppar gärna med lite extra parmesan. Om det är fredag och jag vill lyxa så skulle jag byta ut mozzarellan mot ricottaost och strö över lite rostade pinjenötter och servera ett gott glas vin till. Båda varianterna är mycket goda.

1 kommentar:

  1. ÅH va gott det låter och ser ut! Jag måste skriva ner ingredienserna till nästa veckohandling alltså. GOTT

    SvaraRadera