fredag 17 augusti 2012

Finns det nyttiga chokladbollar?

När jag tänker på chokladbollar tänker jag på runda, stora goda smör och socker-proppade bollar med pärlsocker på. Tyvärr är de inte lika nyttiga som de är goda... Jag har länge varit sugen på att testa och baka en nyttigare variant av chokladbollar. Jag har surfat runt på olika fitness-bloggar och hittat alla möjliga recept så idag testade jag att göra egna på det jag hade hemma och ville ha i. Resultatet blev faktiskt riktigt bra, frukt och nötbollar rullade i kokos. 

Jag höftade bara ihop mina ingredienser och gissade på lämpliga mängder. 
Jag började med att mixa ca 1 dl valnötter med 1 dl mandlar och 3 msk pumpafrön/solrosfrön till ett mjöl. Sedan hade jag i 0.5 dl vardera av jordnötssmör och hasselnötssmör och 1 dl havregryn. Jag blandade i 3 msk mullbär, 10 torkade dadlar och 5 torkade aprikoser med 4 msk raw kakao och startade sedan mixern och väntade tills allt var en gegga. Till sist tillsatte jag 2 msk kokosolja och spädde med lite vatten tills smeten liknade rullbar chokladbollssmet. Jag rullade sedan lagom stora bollar och valde avslutningsvis att rulla dem i kokos. 





Jag testade en boll med ett glas mjölk och de får med beröm godkänt! 
Jag vet inte om man kan kalla dem nyttiga eftersom de innehåller en hel del fett och den torkade frukten innehåller socker. Men det är inga animaliska fettprodukter och inget tillsatt socker. Äter man dem med måtta så tycker jag absolut att det är ett mycket mer hälsosamt alternativ till "vanligt" fika. Om jag gör dem igen ska jag minska lite på jordnötssmöret och tillsätta någon msk starkt kaffe istället för att få ännu godare bollar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar