söndag 26 augusti 2012

Förvirringens tider

Idag så har jag bakat, eller åtminstone försökt baka. Jag fick för några dagar sedan massa blåbär och jag har suktat efter blåbärskaka hela sommaren, så det var min ambition för dagen.

Det började bra, jag gör alltid vetedegen enligt Leilas grundrecept.



När jag fått ihop en bra deg med lagom mängd mjöl inser jag till min förskräckelse att jag glömt tillsätta smöret (panik). Men eftersom det skall vara rumsvarmt osmält smör i detta recept så gick det helt ok att tillsätta i efterhand, men lite mera mjöl krävdes dock.



Jag bakade blåbärsbullar och gjorde även en plåt kanelsnurror. Men blåbärsbullarna ville sig inte, kanterna rullade ut sig och det såg mest illa ut. Dessutom glömde jag (igen!) att pensla dem med ägg så vackra kan man inte påstå att de blev. Jag skyller på min förvirrade gravidhjärna än en gång, hur skall detta bli när jag börjar amma(?), förvirringen påstås bli än värre då...


För mycket bulldeg och lite hårda i kanterna tyvärr, de kan absolut inte mäta sig med mormors blåbärskaka som är den godaste i världen. Men jag får vara nöjd med mitt första försök, jag lär mig tids nog.


Denna plåt blev bäst, med äggpenslade bullar utan att kanterna rullat ner och en megastor kanelsnurra av alla kantbitar som blev över.

2 kommentarer: