torsdag 2 augusti 2012

Lunchgäster och pastasallad

Idag har jag och Fredrik haft turen att ha besök av fina vänner till lunch. Jag gjorde en favoritsallad som jag har gjort flera gånger tidigare, en avocado och pastasallad med grillad kyckling.


I salladen hade jag kruksallad, tomat, melon, avocado, rödlök, pastafjärilar och grillad kyckling.


Ett tips när man ska ha avocado i sallad är att gröpa ur den med en sked så slipper man kladda ner skärbrädan så mycket.



Det som gör salladen så god är dressingen som man häller över. Man blandar 0,5 dl olivolja med 1 msk balsamvinäger och 1 tsk fransk senap, sedan blandar man i hackad basilika och en pressad vitlöksklyfta följt av salt och peppar.


Man slår sedan dressingen över salladen och rör runt innan man slutligen blandar i pastan.



Trots mörka moln i horisonten hade vi vackert väder hela dagen här på Västerslätt.



Vi flyttade ut i solen när det var dags för kaffe, riktigt varm och skönt var det i solen.



Efter fikat var det någon som vaknade efter att ha sovit en stund i vagnen. Han var lite svårflörtad till en början, men när jag bjöd på kall falukorv blev jag fort populär.

En riktigt fin dag har vi haft och nu ska vi möta upp samma fina vänner (utan sötnosen dock) för att äta grillbuffé på droskan.

Ha en fin kväll

2 kommentarer:

  1. Åh all mat du tipsar om ser ju hur god ut som helst. Jag måste testa detta, och din salamipasta. Den hade jag nästan glömt nu kom jag på...

    SvaraRadera
  2. Kul att äntligen få ses allihopa och dessutom två ggr på sammadag:) kram

    SvaraRadera