lördag 4 augusti 2012

Hemmagjort nötsmör och nya frukostvanor

Jag är bra på att ära nyttig frukost, hela sommaren har jag ätit smoothie på havremjölk, linfrön och massa vitaminboostade bär. Men nu känner jag att jag måste byta frukost innan jag blir less, jag vill ju kunna återkomma till mina goda smoothies senare. Igår när jag var på affären så köpte jag en grynblanding från axa med havre, vete, korn och råg för att kunna koka gröt på morgonen.


Jag satt och surfade runt igår på olika bloggar och blev inspirerad att göra eget nötsmör. Jag behöver äta mer nu och oftare än tidigare och har blivit otroligt blodsockerkänslig därför måste jag hitta på bra mellanmål att kunna äta mellan måltiderna. Nötter och mandlar är perfekt som mellanmål, både nyttigt och mättande. Vi har haft en burk mandelsmör från kung markatta hemma som gått åt hur fort som helst eftersom jag haft en klick i smoothien varje dag. Det är supergott men verkligen inte billigt.


Jag hittade en påse mandlar i skåpet så jag bestämde mig för att göra eget madelsmör.



Jag rostade mandlarna i ugnen en stund och körde dem sedan i matberedaren länge, länge.


När madlarna är riktigt finmalda efter kanske 7 minuter så tillsätter man lite neutral olja (raps) tills mandlarna bildar en pasta, jag hade även i lite flingsalt på slutet.


Såhär blev det färdiga resultatet. Jag hade även en påse jordnötter hemma så jag gjorde jordnötssmör av dem när jag ändå hade slitit fram matberedaren. Jag hade bara saltade nötter vilket är jättegott, men nästa gång ska jag köpa osaltade och tillsätta salt själv.


Så idag har jag kunnat njuta av en nyttig och god frukost på morgonen (ehrm förmiddagen) samtidigt som jag sett Sverige ta ännu en medalj i OS. Frukosten bestod av gröt toppat med lite av mitt mandelsmör, kiwi och banan på ena halvan och torkad frukt och frön på andra halvan. Till det åt jag fincrisp, den ena med mandelsmör och den andra med jordnötssmör och några skivor banan. Jag är helt övertygad om att det kommer bli en ny frukostfavorit!

Nu ska jag omsätta all energi jag proppat i mig genom att åka och träna styrka och kondition på gymmet. Ha en fortsatt fin lördag!

1 kommentar: