onsdag 8 augusti 2012

Jakten på nyttiga mellanmål fortsätter

Jag fortsätter att försöka hitta goda och nyttiga mellanmål att ha i frysen eller kylen som är lätt att plocka fram när  blodsockret börjar falla. Jag hade spanat in ett recept på frukostmuffins i systrarna Von Sydows kokbok som jag vart sugen på testa. Men det föll mig inte helt i smaken så jag gjorde en variant av deras recept kombinerat med ett annat recept jag hittade på nätet.





Resultatet blev muffins med äpple, kanel, cashewnötter, havre och bär. Dessa innehåller betydligt mindre socker än "vanliga" muffins och innehåller nyttigheter som havrekli, linfrön och grahamsmjöl. Jag åt dem nybakade med ett glas kall mjölk och med lite färskost på. Mums!

Min variant av frukostmuffins
3 dl havregryn
1dl mjölk eller havremjölk
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
0,5dl krossat linfrö
0,5 dl havrekli
2 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
1 tsk kanel
1 dl farinsocker
0,5 - 1 hackat rött äpple
1-2 dl grovhackade cashewnötter
0,5 dl rapsolja
2 ägg
1 dl turkisk youghurt
2 dl bär (jag skulle rekommendera blåbär)

Blanda alla "torra" ingredienser och alla "blöta" (vispa upp äggen lite lätt innan ni tillsätter de övriga blöta) ingredienser var för sig. Rör sedan ihop allt och klicka ut i 12 muffinsformar eller på en muffinsplåt. Grädda i ugn på 200 grader i ca 15 minuter. Det går självklart att byta ut mjölet mot de mjölsorter som finns hemma för tillfället.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Mums, det måste provas. Duktiga du! Hoppas allt är bra i norrbotten :)

    SvaraRadera