måndag 7 januari 2013

En nystart!

Jag och sambon har som så många andra denna tid av året bestämt att vi ska engagera oss lite mer i att äta nyttigare vardagsmat. Leva ett mer hälsosamt liv helt enkelt. Vi brukar försöka äta lite nyttigare på veckorna, men vi kom av oss lite när Lilly kom till välden. Men nu skall det styras upp igen. Mycket handlar bara om planering och att ha rätt mat hemma så man undviker "stuvade makaroner och korv panikmaten" när vi inte planerat vad vi ska äta. Det skall också finnas bra alternativ till mellanmål hemma så som nötter, ägg, keso, frukt och grovt bröd, mm.

Veckans middagsplanering
Bulgursallad med halloumi och choritzo 90% kötthalt
Röd linssoppa
Fullkornsspagetti och köttfärssås
Kyckling med morötter och rödbetor i ugn.

Lite GI-tänk, den sortens mat gillar jag. Mindre av snabba kolhydrater och mer grönsaker och fullkornsprodukter
För att starta med de bästa förutsättningarna har jag rört ihop en filmjölkslimpa som står i ugnen och gräddas. Jag hade inte riktigt alla ingredienser hemma så jag fick improvisera lite, jag hoppas det inte ska bli pannkaka. Det luktar ljuvligt så jag hoppas smaken är densamma.
Mitt lilla gryn har inte varit pigg idag, hon har varit svullen i ett öga så vi har fått vara en sväng till BVC. Blä vad det är jobbigt i mammahjärtat när hon inte är sitt vanliga glada och pigga jag. Tur att hon redan är bättre!

Nu ska jag in i tv:ns värld. Det är dubbelt Morberg på tv4 med Sveriges mästerkock och sedan premiär för kriminalserien Inkognito, spännande!

2 kommentarer:

  1. Men lillskruttan då!! :-\ Krya på finingen! <3 Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Låter som en riktigt god matsedel, tack för tipsen :)

    SvaraRadera