tisdag 22 januari 2013

Frisk luft och en grönsaksutmaning

Vilket väder det har varit idag. Jag kunde bara inte motstå den vackra januarisolen utan klädde på mig och Lilly för en sovstund i vagnen och en promenad  för mig.  
Det var så skönt att komma ut och röra på sig en stund. Jag tycker i ärlighetens namn att det har varit lite för kallt för att vara ute på senaste tiden. Men idag var det perfekt, några ynka minusgradet och strålande sol.
Å nu till utmaningen... Förra gången vi var på föräldragruppen pratade vi kring mat och vanor, vi fick utmaningen att försöka äta 500g frukt och grönt om dagen. Har ni testat? Det är jättemycket! Sallad, tomater, gurka och andra vattengrönsaker räknas inte in. Det skall vara frukt, bär, rotsaker och grönsaker som blomkål och ärtor. Jag/vi är långt från att nå målet, men jag har ändå blivit lite mer medveten om grönsakerna och försöker äta mer. Gårdagens lunchomelett fick därför sällskap av lite lättkokt broccoli, jag kände mig så nöjd över mitt medvetna val att koka dem till. Vanligtvis kanske jag hade skivat upp lite tomat, i bästa fall.
När jag kom hem från dagens prommis låg tre blodapelsiner och stirrade uppoffrade på mig från fruktfatet. Men hur får man i sig tre apelsiner? Jo man pressar dem till juice! Så gott och nyttigt med färskpressad apelsinjuice. Så nu känns det som att jag startat veckan på ett bra sätt. broccoli igår, massor med frukt idag, bara fortsätta i detta tempo så blir detta en bra frukt- och grönt- vecka.

1 kommentar:

  1. Smart att verkligen tänka att man ska få i sig 500 gram. Jag brukar vara rätt bra på att få i mig grönsaker i rätt stora mängder men det har nog att göra med vegetarianismen ;) Men jag tror inte jag kommer upp i 500 gram varje dag. Det ska jag börja tänka på!

    Sååå söt bild på Lily längst upp :)

    Kram Emma N

    SvaraRadera